Decyzja o wyborze żłobka lub przedszkola dla dziecka jest jedną z najważniejszych, jakie podejmują rodzice na początku edukacyjnej drogi ich pociechy. Co jest obecnie ważne w uczeniu dziecka? Jakie umiejętności mogą znacząco wpłynąć na jego przyszłość?
Już dzisiaj wiadomo, że to umiejętność komunikacji w różnych językach ułatwia codzienne funkcjonowanie. I chociaż wydaje się, że maluch nie musi znać języków obcych, to jednak inwestycja w żłobek językowy lub przedszkole językowe może okazać się jedną z najlepszych, na jaką zdecydowali się rodzice.
Jaki wpływ na dziecko ma kontakt z językami obcymi?
W polskich domach rzadko używa się innego języka niż nasz rodzimy. Dzieci dwujęzyczne przede wszystkim pochodzą z domów, w których są mieszane małżeństwa. Nie oznacza to jednak, że nie można skorzystać z dobrodziejstw, jakie płyną z tego, że maluch uczy się zwrotów w języku angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim lub innym.
Na pewno wielu rodziców zastanawia się, czy nauka języka ma sens, kiedy dziecko ma rok albo trzy lata. Tymczasem, im wcześniej dziecko będzie miało kontakt z językiem obcym, tym lepiej rozwijać się będzie intelektualnie. Jednoczesna nauka dwóch (lub więcej) języków obcych wpływa na lepszą adaptację w malucha w różnych środowiskach. Sprawia też, że dzieci są bardziej kreatywne i bardziej otwarte na nowe doświadczenia.
Wszechstronny rozwój i lepsze efekty w nauce
Badania naukowe potwierdzają, że dzieci dwujęzyczne mają lepsze wyniki w testach oceniających ich umiejętność czytania, pisania i rozumienia zasad matematycznych. Jak to się dzieje? Edukacja językowa stymuluje rozwój neuronów oraz tworzy połączenia w różnych obszarach mózgu, szczególnie tych, które odpowiadają za przetwarzanie językowe oraz logiczne myślenia.
U dziecka, które uczęszcza do żłobka lub przedszkola językowego, a tym samym ma stały kontakt z różnorodnymi słówkami oraz gramatyką, obie półkule mózgowe są intensywnie stymulowane, a to z kolei umożliwia dzieciom kreatywne rozwiązywanie problemów oraz sprawia, że myślą krytycznie. Poprawia się u nich także pamięć, częściej są zdolne do wielozadaniowości. To, że dziecko musi skupić się na nauce nowych słów i zwrotów, przykuwa także ich uwagę, wpływając na umiejętność koncentracji.
Co ciekawe, poznawanie języka, ale także zanurzanie się w innej kulturze sprawia, że dzieci lepiej rozumieją przedstawicieli innych narodów i mają większą empatię, są bardziej otwarte i bardziej tolerancyjne.
Szybsze przyswajanie języków
Dzieci w wieku do trzeciego roku życia rozwijają się błyskawicznie. Kiedy uczą się języka, przyswajają go o wiele szybciej niż dzieci w starszym wieku oraz rówieśnicy, którzy zaczęli edukację językową z opóźnieniem. Elastyczny, niezwykle chłonny mózg przedszkolaka, może jednocześnie opanowywać kilka systemów językowych, a to jest solidna podstawa do rozwijania wielojęzyczności. Później również, jako osoby dorosłe, szybciej przyswajają obco brzmiące wyrazy i zasady posługiwania się językiem. Odczuwają także mniejszy lęk związany z mówieniem i pisaniem w języku obcym, który w zasadzie obcym już dla nich nie jest.
Poprawa komunikatywności i koncentracji
Umiejętność wyrażania swoich myśli i uczuć w bardzo zróżnicowany sposób i nie w jednym, ale w kilku językach, wpływa korzystnie na sposób komunikowania się dzieci, a później przyszłych dorosłych. Także rozumienie członków innych społeczności kształtuje u dzieci empatię i otwiera ich na zróżnicowanie.
Nauka nowych słów i struktur gramatycznych wymaga także od dzieci koncentracji i skupienia uwagi. Efektem jest to, że dzieci dwujęzyczne ogólnie lepiej się uczą i potrafią dłużej zająć się powierzonymi im zadaniami.
Poznaj ofertę ITSW
International Trilingual School of Warsaw (ITSW) jest nowoczesną instytucją, która dostosowując programy nauczania do uczniów w różnym wieku, zapewnia im bardzo wszechstronny rozwój, zwłaszcza w kwestii edukacji językowej. Edukacja językowa zaczyna się już w żłobku i przedszkolu, a potem jest kontynuowana w szkole podstawowej i na kursach przygotowujących do matury międzynarodowej i studiów za granicą.
Wychowawcy, pochodzący nierzadko z różnych stron świata, uczą tak, aby dzieci już od żłobka dobrze się komunikowały, rozwijały swoją kreatywność, myślały samodzielnie i potrafiły odważnie podchodzić do codziennych wyzwań. Dzieci przebywają w środowisku wielojęzycznym, przede wszystkim mają styczność z językiem angielskim oraz francuskim i uczą się ich w sposób naturalny, poprzez zabawę oraz eksperymentowanie.
Szkoła podstawowa i średnia opiera się na międzynarodowych standardach edukacyjnych, takich jak British National Curriculum oraz International Baccalaureate (IB). Uczniowie są przygotowywani do tego, by myśleć kreatywnie, krytycznie, wykazywać się empatią i otwierać się na obce kultury.
Programy międzynarodowe i maturalne to z kolei kursy dla starszych uczniów, którzy podchodzą na międzynarodowych egzaminów i chcą studiować poza granicami naszego kraju. Skupiają się one na intensywnej nauce języków i zdobywaniu specjalistycznej wiedzy.