Obsługa klienta – czy to praca dla Ciebie?

Call center, obsługa klienta w sklepach stacjonarnych i internetowych, rozmaitych punktach usługowych – pracownicy wielu branż mają kontakt z klientem każdego dnia. Zastanawiasz się, czy obsługa klienta to zajęcie dla Ciebie? Poznaj blaski i cienie pracy z klientem i dowiedz się, jakie powinnaś mieć umiejętności, by sprawdzić się na takim stanowisku.

Praca z klientem z jednej strony wydaje się prosta – nie wymaga przecież ukończenia studiów czy specjalistycznych kursów. Z drugiej strony każdy, kto ma w pracy kontakt z klientem, wie,  jak trudne i wymagające może być to zadanie. Przekonaj się, czy masz duże szanse odnaleźć się w tej pracy, zobacz, jak sobie radzić z trudnymi klientami i poznaj benefity wynikające z pracy z klientem.

Pracownik obsługi klienta – pożądane cechy

Komunikatywność – osoby pracujące z klientami powinny wypowiadać się w jasny, zrozumiały sposób, a także uważnie słuchać rozmówcy. Jeśli nie jesteś pewna, czy dobrze zrozumiałaś przekaz klienta, możesz powtórzyć swoimi słowami to, co powiedział, i zapytać, czy o to chodziło.

Otwartość na drugiego człowieka – klient powinien czuć, że osobie, z którą rozmawia, zależy na rozwiązaniu jego problemów i wysłuchaniu, co ma do powiedzenia.

Odporność na stres – klienci nie zawsze są sympatyczni i spokojni. W pracy z klientem najlepiej sprawdzą się osoby opanowane, potrafiące powściągać swoje emocje, takie, które nie łatwo jest wyprowadzić z równowagi.

Przeczytaj także: gdzie warto pracować w Zielonej Górze?

Wady i zalety pracy z klientem

Każda praca ma swoje wady i zalety. Sprawdź, czego możesz się spodziewać, jeśli do Twoich obowiązków będzie należeć obsługa klienta.

Zalety

Możliwość podjęcia pracy bez doświadczenia – praca w obsłudze klienta często jest pierwszą pracą podejmowaną przez młode osoby, często jeszcze na studiach. Nawet jeśli dana osoba nie zdecyduje się kontynuować tej ścieżki zawodowej, umiejętności nabyte podczas obsługi klienta przydadzą się w różnych innych zawodach.

Nie ma miejsca na nudę – w pracy z klientem każdy dzień jest inny. Nigdy nie wiesz na kogo trafisz, zaś anegdotki z rozmów z ciekawymi ludźmi będziesz mogła opowiadać godzinami podczas towarzyskich spotkań.

Satysfakcja – za każdym razem, gdy uda Ci się rozwiązać problem klienta, poczujesz, że Twoja praca ma sens. Miło jest zobaczyć uśmiech na twarzy drugiej osoby, usłyszeć podziękowania, choćby tylko przez telefon, czy przeczytać pozytywną opinię wystawioną firmie, w której pracujesz.

Wady

Trudni klienci – nierzadko przyjdzie Ci obsługiwać osoby zdenerwowane, które czasem w mało kulturalny sposób opowiedzą Ci o swoim problemie i o tym, co myślą o Twojej firmie.

Konieczność bycia frontem do klienta w każdej sytuacji – nawet jeśli będziesz miała gorszy dzień lub poprzedni klient dał Ci w kość, do nowego klienta zawsze trzeba podchodzić z uśmiechem i przyjaznym nastawieniem.

Praca w systemie zmianowym – w wielu branżach specjaliści ds. obsługi klienta pracują także w weekendy czy w godzinach popołudniowych. Nie każdemu to odpowiada, chociaż w niektórych sytuacjach, np. jeśli chcesz pogodzić pracę z nauką, może być to zaleta.